De impact van een goede website op je business

Published On: 21/04/2021Categories: Geen onderdeel van een categorie0 Comments

De impact van een goede website op je business: tips & tricks voor een top notch resultaat!

Jouw website: méér dan jouw digitale visitekaartje! Het belang van een goede website is duidelijk, en groeit met de dag. Wat kan er fout lopen met jouw website? Welke gevolgen heeft dit voor jouw business? En vooral: wat kan je daaraan doen? Je vindt in dit artikel een reeks aan waardevolle do’s en don’ts. Need help? We are here to secure your happiness!

Een feest voor het oog: tips voor design, taal en structuur

Tip 1: hou je kleuren vriendelijk en rustig

Schreeuwende kleuren of een extreem contrasterend kleurenpalet kunnen ervoor zorgen dat een bezoeker de tijd op jouw website zo kort mogelijk houdt wegens pijn aan de ogen. Kies dus kleuren die elkaar aanvullen en rustig zijn. Alle kleuren van de regenboog gebruiken? Bad idea. Zorg er trouwens ook voor dat tekst leesbaar blijft wanneer je deze op een kleurvlak monteert.

Tip 2: gebruik afbeeldingen met mate

En dat heeft 2 goede redenen. Ten eerste zorgen te veel afbeeldingen voor een heel erg drukke en rommelige pagina, waar de bezoeker de weg kwijtraakt door te veel visuele prikkels. In tweede instantie kunnen ze ervoor zorgen dat een pagina tergend traag laadt, vooral voor een gebruiker met een langzamere internetverbinding. In een tijdperk waarin alles onmiddellijk moet gebeuren, loop je zo het risico om je bezoeker meteen kwijt te raken.
Zorg er bovendien voor dat je afbeeldingen van een deftige kwaliteit zijn. Ook een amateuristisch bewerkt beeld is very much not done.

Tip 3: vermijd schrijffouten

Niets lelijker dan pijnlijke typefouten of grammaticale blunders. Dit oogt bijzonder onprofessioneel en doet afbreuk aan de kwaliteit van je website en merk of product.
Heb je een website in meerdere talen? Zorg dan voor een kwaliteitsvolle vertaling, liefst door een native speaker die ook de lokale culturele aandachtspunten kent.
Tip 4: voorzie een heldere navigatie
Een transparante navigatie is essentieel voor een goed werkende website. Veel bedrijven willen graag zoveel mogelijk informatie tonen op hun website, wat zorgt voor overvolle menu’s die de gebruiker keuzestress bezorgen. Kies dus voor een eenvoudig menu en link door naar overzichtelijke landingspagina’s. Een zoekfunctie is ook altijd handig!
Ooit klein begonnen en nu de fiere eigenaar van een grote website? Dan zou het kunnen dat je structuur organisch is meegegroeid, zonder dat er ook aan een herstructurering van de navigatie werd gedacht. Denk aan categorieën en subcategorieën, zodat bezoekers precies weten waar ze terecht kunnen.

Tip 5: wees redelijk met advertenties

Contentwebsites en blogs verdienen geld aan advertenties, en niet met het verkopen van producten of services. De valkuil? In die mate advertenties toevoegen dat een bezoeker het verschil niet meer ziet tussen échte website-inhoud en de advertenties in kwestie. Een of twee advertenties op je website is het beste. Meer dan dat en je loopt het risico je bezoekers te irriteren.

User experience als sleutel voor succes

Tip 1: beschouw een razendsnelle laadtijd als het Olympisch minimum

We schreven het al: een bezoeker wil alles, en wel onmiddellijk. Meer dan de helft van de internetgebruikers verwacht dat een website in minder dan 2 seconden laadt. Teveel elementen als flash, geluid, afbeeldingen in hoge resolutie, … vertragen je website aanzienlijk. Dat is niet alleen nefast voor je gebruikerservaring, maar ook voor je ranking in Google. Een slechtere ranking betekent op lange termijn minder bezoekers uit organisch zoekverkeer, wat kan impliceren dat je meer geld moet uitgeven aan advertenties om hetzelfde aantal bezoekers op je website in stand te houden.
Je website aan een check onderwerpen? Gebruik Google PageSpeed Insights!

Tip 2: bezorg je mobile bezoeker een feilloze ervaring

Als je website niet goed te gebruiken is op mobiele toestellen, dan ben je waarschijnlijk veel bezoekers en dus potentiële klanten aan het mislopen. Zorg voor een vlotte mobile ervaring. End of line.

Meten is weten: lead generation & statistieken

Tip 1: verzamel data op een creatieve manier

De standaardzin ‘Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief’ heeft meestal maar een heel beperkt effect. Als je bezoekers wil overtuigen om hun gegevens achter te laten, moet je hen waardevolle informatie (bijvoorbeeld een interessante whitepaper) geven in ruil voor hun e-mailadres of andere persoonlijke data.

Tip 2: leer uit je statistieken

Tools als Google Analytics geven goed aan hoe rendabel je website is. Blijven je bezoekers niet lang rondhangen op je website? Zijn er maar weinig page views per bezoeker? Dan is dat waardevolle informatie waarmee je aan de slag moet! Stel ook doelen in Google Analytics en meet de gewenste acties, contact aanvragen, offerte aanvragen, .. Zo haal je rendement uit je website.

Tip 3: voorzie zichtbare en goede call to actions

Elke degelijke website bevat goede call to actions: knoppen die opvallen en de gebruiker vertellen wat de volgende stap is. Merk je dat er te weinig op je CTA’s wordt geklikt, dan wordt het tijd om deze aan te passen. Wil je daadwerkelijk meten welke knop voor het meeste rendement zorgt? Gebruik dan A/B tests: ga niet gewoon op je gevoel af maar test met een experiment in Google Analytics. Verander enkele elementen van twee (of meer) verschillende knoppen op je website en kijk op welke knop het meest geklikt wordt.

 

Recent Posts

Stay up to date